Na internete sa stretávame naozaj s rôznorodými prostriedkami na chudnutie. Niektoré majú priaznivý efekt na naše zdravie (aj keď nie na náš tuk), iné vám môžu dokonca až ublížiť. Ako ďaleko ste ochotný zájsť pri hľadaní zázračného prostriedku na chudnutie?

V sérii príspevkov by sme vám radi poodhalili pár rýchlych faktov o atraktívnych lákadlách na chudnutie. V predchádzajúcom článku sme analyzovali CHIA semienka, zelenú kávu and Tamarind.

Sóda bikarbóna

Na viacerých stránkach sme zachytili informáciu o prospešnosti užívania nápojov pripravených so sódou bikarbónou. Napríklad, že takýto nápoj vám z viacerých smerov pomôže zhodiť tuky tam, kde nie sú potrebné, zníži tak vašu hmotnosť a telo pekne vytvaruje. Je to tak?

Hlavným mechanizmom účinku hydrogenuhličitanu sodného (jedlej sódy) je eliminácia acidózy. Poskytuje výhody v situáciách chronickej miernej acidózy, ktorá sa bežne vyskytuje pri metabolických ochoreniach alebo počas starnutia.

U športovcov sa skúmal účinok štandardných dávok hydrogenuhličitanu sodného (200-300 mg/kg) pri metabolickej acidóze spôsobenej cvičením, podávanej 60-90 minút pred cvičením. Jednoznačný pozitívny efekt nebol preukázaný, a okrem toho môže jedlá sóda spôsobiť negatívne vedľajšie účinky v tráviacom trakte, najmä ak sa konzumuje rýchlo alebo vo väčších dávkach.

Predpokladá sa, že hydrogenuhličitan sodný zvyšuje produkciu ketónov a lipolýzu (štiepenie tukov) a spôsobuje aj jemné zvýšenie rýchlosti metabolizmu. Tento predpoklad pravdepodobne viedol k prepojeniu sódy a chudnutia či spaľovania tukov. V skutočnosti však nemáme k dispozícii žiadnu štúdiu, ktorá by to potvrdzovala.

A

Záver

Keď si budete pravidelne sypať do vody sódu bikarbónu, spôsobíte si pravdepodobne len črevné problémy (v tom lepšom prípade).

Cesnak

Cesnak je taktiež považovaný za spaľovač tukov. Je pravda, že má mnohoraké priaznivé účinky na naše zdravie, najmä kardiovaskulárne. Jednoznačne sa potvrdilo, že užívanie cesnaku v surovom stave spoľahlivo znižuje celkový cholesterol a najmä LDL, pričom zvyšuje HDL frakciu. Konzumácia surového cesnaku v množstve cca 10g denne a viac má dokonca preventívne účinky proti rakovine, najmä rakoviny prostaty a hrubého čreva.

A

Záver

Surový cesnak je vynikajúci prostriedok pre zvýšenie imunity a zlepšenie zdravia, ale žiadna štúdia nepreukázala jeho účinok na chudnutie. Jedine, že Vám jeho vôňa zabráni v jedení

L-karnitin

L-karnitín a príbuzná zlúčenina acetyl-L-karnitín (ALCAR), používaný v štúdiách, sú zlúčeniny spájané s prevenciou kardiovaskulárnych ochorení, Alzheimerovej choroby, či chronického únavového syndrómu.

Keďže bolo preukázané, že napomáha prenosu mastných kyselín do mitochondrií, automaticky sa zaradil k látkam, ktoré podporujú chudnutie a stal sa tak súčasťou mnohých účinných redukčných zmesí. Štúdia z roku 2000 jednoznačne vyvrátila naše nádeje. Ukázalo sa, že suplementácia L-karnitínom síce zvyšuje hladinu karnitínu v plazme, ale nie vo svaloch. Okrem toho je vo svaloch zdravých osôb dostatok karnitínu a ten nie je limitujúcim faktorom pre transport mastných kyselín.

Užívanie karnitínu počas 8-mich týždňov v dennej dávke 4 g neviedlo k zvýšeniu metabolizmu a ani k väčšiemu úbytku tukového tkaniva u žien s nadváhou, v porovnaní s kontrolnou skupinou – teda ženami s rovnakou nadváhou, ktoré neužívali karnitín.

Ani pri obéznych ľuďoch nezvyšuje užívanie karnitínu spaľovanie tukov, resp. využitie mastných kyselín.

A

Záver

Úbytok tukovej hmoty pri užívaní L-karnitínu sa na základe štúdií pripisuje skôr úprave stravy a fyzickej aktivite, možno aj vďaka zvýšenej energii, ktorú karnitín spôsobuje.

Nabudúce si povieme o skutočne účinných prostriedkoch na zníženie apetítu.

Autor článku

Odborný garant kurzov a vedúci lektor Winštitútu

RNDr. Barbara Sviežená, PhD.

Barbara je spoluzakladateľkou Inštitútu a spoluautorkou komplexného kurzu výživy na báze akreditovaného kurzu v ČR. Je autorkou kurzu Výživy detí a žien počas tehotenstva a dojčenia a spolupodieľa sa na odbornom smerovaní a filozofii Winštitútu.

Tagy:

1-dňový kurz
Výživa detí a žien počas tehotenstva a dojčenia

Informácie z kurzu môžu byť prínosné pre odborníkov aj laickú verejnosť, ktorá sa zaujíma o problematiku výživy, predovšetkým pre rodičov, ktorým záleží na zdraví a stravovaní svojich detí, alebo optimalizácii stravy počas tehotenstva.

1-dňový kurz
Športová výživa

Výkon, efektivita tréningu, dlhodobé výsledky, spaľovanie tukov, rysovanie svalov – čokoľvek je tvojim cieľom v športe, bez správnej výživy to pôjde pomalšie. Kurz je vhodný aj pre trénerov a športovcov.

1-dňový kurz
Cukor, ktorý živí a cukor, ktorý ničí

V poslednom období sa stalo manipulovanie so sacharidmi a ich vylučovanie obľúbenou metódou chudnutia. Ako sa zbaviť závislosti na sladkom, ako opatrne vylúčiť cukor zo svojej životosprávy, ako žiť zdravý sladký život vám zodpovie autorka knihy a programu “Nesladím” Angelika Kutišová

Prihláste sa na naše kurzy

Zabezpečujeme odborné portfólio, orientáciu v oblasti poradenstva, kvalitné informácie podávané vynikajúcimi lektormi a možnosť ďalšieho vzdelávania aj počas ich praxe.

Viac o WinštitúteZoznam aktuálnych termínov

Welko Team Slovakia s.r.o.
Kladnianska 46, 821 05 Bratislava
IČ 50308769
DIČ 2120267116
IČ DPH SK2120267116

info@winstitut.sk

IBAN: SK56 1100 0000 0029 4102 3297