V krátkosti si dnes predstavme základne postupy, ktoré vám môžu dopomôcť k zmene vašej postavy, alebo zvýšenia vášho fyzického výkonu.

Dá sa schudnúť rôznymi spôsobmi aj rýchlo, ale je to ťažšie udržateľné. Už asi máte skúsenosť s rôznymi diétami, ktoré Vás opakovane dostávajú do toho istého bodu – ťažko vybojované schudnutie pár kíl vystrieda frustrácia po ich opätovnom nabratí.

l

Je vhodné preto pochopiť, že ak chcete zmeniť svoju postavu a štýl stravovania, tak je potrebné zmeniť svoj životný štýl postupne a rátať s tým, že je to dlhodobá cesta, ktorá ale prináša dlhodobé a trvalé výsledky.

Z hľadiska výživy je potrebné

  • postupne nahrádzať potraviny, ktoré neboli správne nutrične vyvážené a výživné a vytvárali v našom tele odpad a nadmerne ho zaťažovali.
  • Namiesto vysoko energetických jedál s veľkým množstvom kalórií, ale žiadnou nutričnou hodnotou by sme mali postupne zaraďovať ,,živú“ stravu, teda potraviny s nižším kalorickým objemom, ale vysoko nutrične hodnotné.
  • Tiež je dobré naučiť telo na pravidelný prísun jedla, 3-5 x za deň, ktoré bude prijímať v rovnakých časoch.

Už žiadne večerné doháňanie po celodennom odopieraní si pred očami kolegov ☺

Je dobré určiť a uvedomiť si: 

A

prečo chcem cvičiť a chudnúť a podľa toho si určiť aj stratégiu a postupný dlhodobý plán ako na to.

A

v akej som fyzickej kondícii, či som v minulosti športovala, alebo len postupne začínam. Častá chyba začiatočníkov je, že nasadia na úvod vysokú latku, čo môže viesť k narušeniu rovnováhy oslabením kĺbov, šliach či svalov.

A

premyslieť si výživový plán, a sledovať si svoj denný príjem potravín. Výživový poradca vám určite pomôže, ako začať a dlhodobo sledovať svoj cieľ.

Ak si chcete sami určiť, čo jesť, potom najjednoduchšia cesta je pripravovať jedlá zo základných potravín – teda preferovať celozrnné obiloviny, strukoviny, zeleninu, orechy a semienka, ale aj ovocie. Zo živočíšnych potravín uprednostňujeme kvalitné mäso, mliečne výrobky, hlavne kysané, vajcia, avšak nie nevyhnutne na dennej báze. Živočíšne produkty by nás mohli zaťažiť viac ako rastlinné a je umenie vedieť si všetko správne nakombinovať a dobre to načasovať v súlade s našim cieľom. Podstatné je vylúčiť rafinované, priemyselne spracované potraviny, nekvalitné pečivo a sladkosti, či pochutiny a sladené nápoje.

Spojenie fyzickej aktivity a správnej výživy je pre chudnutie a spaľovanie tukov nevyhnutné. Každý odborník, poradca či tréner vám odporučí ako doplniť po výkone energiu, chýbajúce živiny a špeciálne látky na podporu vášho cieľa.

Ako rozložiť príjem sacharidov, bielkovín a tukov, z ktorých potravín ich čerpať a kedy ich jesť, je závislé aj od typu tréningov. Do organizmu musíme dopraviť aj zdroje vlákniny, vitamínov a minerálov. Môžeme používať občas aj doplnky výživy, ktoré dáme telu po ťažkom výkone, aby oslabené svalstvo, šľachy a kĺby rýchlejšie zregenerovali a boli pripravené na ďalší fyzický výkon.

Ak by ste radi vedeli viac, a nechcete sa hneď zveriť do rúk poradcov, môžete si získavanie kvalitných informácií urýchliť absolvovaním kurzov. V Bratislave už 22.6. bude kurz Športovej výživy, ktorý zodpovie základné otázky ako sa správne stravovať pri tréningoch, či sú suplementy dôležité a ktoré, čo je nutričný timing pri športe a ako správne regenerovať.

Základom dlhodobo udržateľného zdravého životného štýlu a optimálnej váhy bez výkyvov je identifikovať svoju cestu, svoj spôsob a svoju individualitu v tréningu a výžive. Ak nám naša cesta bude prinášať radosť a chuť pokračovať, nemôžeme minúť cieľ. Už prvé výsledky nás budú motivovať k ďalšiemu výkonu.

Autor článku

Winštitút absolvent

Ľubo Železník

Oblasti zdravého životného štýlu sa venuje už 12 rokov. Tréner futbalu mládeže, aktívny športový nadšenec, futbalista (MFK Vrbové), bloger a cestovateľ

Tagy:

Kurzy z našej ponuky

Kurzy z našej ponuky

1-dňový kurz
Výživa detí a žien počas tehotenstva a dojčenia

Informácie z kurzu môžu byť prínosné pre odborníkov aj laickú verejnosť, ktorá sa zaujíma o problematiku výživy, predovšetkým pre rodičov, ktorým záleží na zdraví a stravovaní svojich detí, alebo optimalizácii stravy počas tehotenstva.

1-dňový kurz
Športová výživa

Výkon, efektivita tréningu, dlhodobé výsledky, spaľovanie tukov, rysovanie svalov – čokoľvek je tvojim cieľom v športe, bez správnej výživy to pôjde pomalšie. Kurz je vhodný aj pre trénerov a športovcov.

1-dňový kurz
Cukor, ktorý živí a cukor, ktorý ničí

V poslednom období sa stalo manipulovanie so sacharidmi a ich vylučovanie obľúbenou metódou chudnutia. Ako sa zbaviť závislosti na sladkom, ako opatrne vylúčiť cukor zo svojej životosprávy, ako žiť zdravý sladký život vám zodpovie autorka knihy a programu “Nesladím” Angelika Kutišová

Prihláste sa na naše kurzy

Zabezpečujeme odborné portfólio, orientáciu v oblasti poradenstva, kvalitné informácie podávané vynikajúcimi lektormi a možnosť ďalšieho vzdelávania aj počas ich praxe.

Viac o WinštitúteZoznam aktuálnych termínov

Welko Team Slovakia s.r.o.
Kladnianska 46, 821 05 Bratislava
IČ 50308769
DIČ 2120267116
IČ DPH SK2120267116

info@winstitut.sk

IBAN: SK56 1100 0000 0029 4102 3297