Za posledné storočie sa dramaticky znížili merateľné nedostatky živín v našej strave, zlikvidovali sme množstvo infekčných ochorení a dĺžka nášho života sa neuveriteľne predĺžila. Za rovnaké obdobie však miera výskytu chronických civilizačných ochorení (mnohé zapríčinené prevažne nekvalitnou výživou a minimálnou fyzickou aktivitou) rapídne narástla. Viac ako polovica dospelej európskej populácie trpí jednou alebo viacerými ochoreniami, ktorým je možné predísť správnou stravou – a to najmä kardiovaskulárnymi ochoreniami, diabetom typu 2, nadváhou a obezitou.

Už vieme, že správne dietetické návyky a pravidelná fyzická aktivita napomôžu k dobrému zdraviu a zníženiu rizika chronických ochorení. Stále si však nie sme úplne istí, ako tie správne návyky vlastne majú vyzerať.

Podľa Amerických dietetických guidelines na roky 2015 – 2020 je vlastne zdravé stravovanie veľmi jednoduché, postačuje sa pridŕžať týchto nekomplikovaných pravidiel:

9

Nasledujte zdravé stravovacie návyky počas celého života. Záleží na každej potravine a na každom nápoji. Vyberajte si najmä zdravé potraviny a primeranú kalorickú úroveň, aby ste si udržali zdravú váhu a znížili riziko kardiovaskulárnych ochorení.

9

Zamerajte sa na pestrosť, nutričnú denzitu a množstvo. Aby ste naplnili nutričné potreby v rámci kalorického limitu, vyberajte si množstvo nutrične nabitých jedál a potravín zo všetkých potravinových skupín (zelenina, ovocie, obiloviny, strukoviny, mliečne produkty, mäso a vajcia, tuky a oleje).

9

Obmedzte kalórie z pridaného cukru a nasýtených tukov a znížte množstvo prijatej soli. Zo svojej stravy vylúčte všetko, čo obsahuje pridaný cukor v akejkoľvek podobe, nasýtený tuk, stužené margaríny či trans-tuky a veľa soli (vylúčte junk food a softdrinks).

9

Posuňte svoje stravovacie návyky smerom k zdravšiemu. Vyberajte si nutrične bohaté jedlá a nápoje v rámci všetkých potravinových skupín namiesto menej zdravých a nutrične chudobných (napríklad namiesto bielych vaječných cestovín plávajúcich v mastnej syrovej omáčke si pripravte celozrnné špaldové cestoviny s parenou zeleninou a parmezánom). Rešpektujte kultúrne a individuálne odlišnosti, aby bol Váš nový stravovací štýl dlhodobo udržateľný.

9

Podporujte zdravé stravovacie návyky u každého. Rozširujte a zdieľajte svoje nové stravovacie návyky na svojom pracovisku, škole, rodine tak, aby boli oslovené všetky komunity, v ktorých pôsobíte.

Zdravé stravovacie návyky zahŕňajú:

  • Variabilitu prijímanej zeleniny zo všetkých skupín: listová, plodová, koreňová, vrátane strukovín
  • Ovocie, predovšetkým v celku (a nie vo forme odšťavených štiav)
  • Obiloviny a pseudoobiloviny (prevažne vo forme celozrnovín)
  • Mliečne produkty vrátane jogurtov a syrov
  • Bielkovinové zdroje – mäso vrátane rýb a morských plodov, vajcia, orechy, semienka
  • Kvalitné tuky a oleje

Obmedzovať by sme mali nasýtené tuky (menej ako 10% celkového denného kalorického príjmu) a trans-tuky, pridaný cukor (menej ako 10% celkového denného kalorického príjmu) a sodík (mnej ako 2 300 mg/deň).

Naše nutričné potreby by sme mali pokrývať predovšetkým z prijímaného jedla a to vo forme čerstvých, sušených, mrazených a tepelne upravených potravín. Potraviny s adekvátnym nutričným profilom obsahujú dostatok esenciálnych vitamínov a minerálov, ako aj vlákniny a ďalších živín s priaznivými účinkami na naše zdravie.

V určitých prípadoch však je vhodné siahnuť po fortifikovaných potravinách a aj výživových doplnkoch pre doplnenie niektorých živín prijímaných v menšom ako odporúčanom množstve. Bohužiaľ sa v našom uponáhľanom a povinnosťami naplnenom živote vyskytuje práve táto situácia pomerne často. Preto okrem pravidiel správneho stravovania je dobré vedieť si vybrať jedinečný výživový doplnok.

Všetko o zdravom stravovaní, odporúčaniach, kombinácii potravín a nastavovaní vhodných jedálničkov pre seba či pre klientov sa dozviete na našich kurzoch Základy výživy a Poradca pre výživu.

Autor článku

Odborný garant kurzov a vedúci lektor Winštitútu

RNDr. Barbara Sviežená, PhD.

Barbara je spoluzakladateľkou Inštitútu a spoluautorkou komplexného kurzu výživy na báze akreditovaného kurzu v ČR. Je autorkou kurzu Výživy detí a žien počas tehotenstva a dojčenia a spolupodieľa sa na odbornom smerovaní a filozofii Winštitútu.

Tagy:

1-dňový kurz
Výživa detí a žien počas tehotenstva a dojčenia

Informácie z kurzu môžu byť prínosné pre odborníkov aj laickú verejnosť, ktorá sa zaujíma o problematiku výživy, predovšetkým pre rodičov, ktorým záleží na zdraví a stravovaní svojich detí, alebo optimalizácii stravy počas tehotenstva.

1-dňový kurz
Športová výživa

Výkon, efektivita tréningu, dlhodobé výsledky, spaľovanie tukov, rysovanie svalov – čokoľvek je tvojim cieľom v športe, bez správnej výživy to pôjde pomalšie. Kurz je vhodný aj pre trénerov a športovcov.

1-dňový kurz
Cukor, ktorý živí a cukor, ktorý ničí

V poslednom období sa stalo manipulovanie so sacharidmi a ich vylučovanie obľúbenou metódou chudnutia. Ako sa zbaviť závislosti na sladkom, ako opatrne vylúčiť cukor zo svojej životosprávy, ako žiť zdravý sladký život vám zodpovie autorka knihy a programu “Nesladím” Angelika Kutišová

Prihláste sa na naše kurzy

Zabezpečujeme odborné portfólio, orientáciu v oblasti poradenstva, kvalitné informácie podávané vynikajúcimi lektormi a možnosť ďalšieho vzdelávania aj počas ich praxe.

Viac o WinštitúteZoznam aktuálnych termínov

Welko Team Slovakia s.r.o.
Kladnianska 46, 821 05 Bratislava
IČ 50308769
DIČ 2120267116
IČ DPH SK2120267116
info@winstitut.sk

IBAN: SK56 1100 0000 0029 4102 3297