Deti sú ako „špongie“ – nasávajú všetko čo sa okolo nich deje vrátane toho, čo povieme a ako sa správame. Práve rodičia hrajú dôležitú úlohu pri formovaní stravovacích návykov a často bez toho aby si to uvedomovali, svojím správaním či konaním ovplyvňujú aj to aký vzťah si dieťa k jedlu vybuduje.
Existuje „dobré“ a „zlé“ jedlo?
Zatiaľ čo veľa z nás si uvedomuje, že konzumácia ovocia a zeleniny má svoje benefity, málokto z nás vie ako správne pristupovať k dieťaťu, ak odmieta danú potravinu zjesť. Niekedy je však uvedomenie si nášho vlastného správania či slov, ktoré denne používame v súvislosti s jedlom, prvý krok k tomu pomôcť našim deťom vypestovať si pozitívnejší vzťah k jedlu. PREČO ?
V dnešnej dobe je spoločnosťou vyvíjaný príliš veľký tlak na to ako „vyzeráme“ a práve deti v školskom veku sú v tomto smere najviac ovplyvniteľné a zraniteľné. Svedčí o tom aj fakt, že vidieť už 6 ročné deti s príznakmi porúch príjmu potravy, už je skôr realitou ako raritou.
Tým, že budeme v našich deťoch podporovať pozitívny vzťah k jedlu, tak v nich zároveň podporíme aj rozvoj zdravých stravovacích návykov na celý život. Zdravé stravovacie návyky však nie sú len o tom mať vždy na tanieri zeleninu či ovocie. Viac než kedykoľvek predtým je dôležitejšie vedieť, že práve FLEXIBILITA a PESTROSŤ sú základnými piliermi zdravého stravovania. V praxi to znamená, že sme si vedomí toho, že neexistuje jedlo ktoré je buď „zlé“ alebo „dobré“, ale že ide práve o kontext a obsah stravy z dlhodobého hľadiska.
Pozitívny vzťah detí k jedlu
Aké výhody teda vieme nášmu dieťaťu poskytnúť tým, že v ňom cez svoje správanie či konanie budeme rozvíjať pozitívny vzťah k jedlu ?
1. Bude vedieť počúvať a rešpektovať svoje vnútorné signály hladu ako aj signály sýtosti – inými slovami „jem, keď som hladný a prestanem keď som sýty“.
2. Nebude si vytvárať striktné pravidlá okolo jedla, ale práve naopak bude vedieť ako vyzerá flexibilné stravovanie za každých okolností.
3. Nebude mať tendenciu sa v neskoršom veku púšťať do diét, ktoré sú často prvým krokom k vzniku porúch príjmu potravy.
4. Tým, že každé jedlo bude pre neho normálnou súčasťou stravovacieho režimu, nebude mať tendenciu sa ho v budúcnosti prejedať.
Ako teda vieme SVOJÍM správaním či konaním podporiť rozvoj pozitívneho vzťahu k jedlu u našich detí ?
- Vyhýbajme sa používaniu slov „DOBRÉ“ a „ZLÉ“ vo vzťahu k akémukoľvek jedlu – slová majú často oveľa väčšiu silu ako si myslíme. Používanie negatívnych slov ako „junk food“ alebo „nezdravé jedlo“ môžu viesť k vzniku pocitov viny alebo hanby v neskoršom veku, a tak podporiť rozvoj nezdravých stravovacích návykov – obmedzovanie sa v jedle, epizódy nekontrolovaného prejedania sa, diétovanie, nadmerná obcesia okolo jedla.
- Namiesto rozdeľovania jedla na „DOBRÉ“ a „ZLÉ“ motivujme deti k častejšej konzumácii viac nutrične hodnotného jedla tým, že im zábavnou formou povieme čo všetko sa napr. v takom ovocí a zelenine nachádza, ako sa pestujú, prípadne odkiaľ dané ovocie či zelenina pochádza a akou dlhou cestou museli prejsť, kým sa dostali až k nám na tanier. Podporíme v nich tak prirodzenú zvedavosť.
- Ďalším spôsobom ako môžeme deťom pomôcť s konzumáciu ovocia či zeleniny je motivovať ich k tomu, aby mali na tanieri farby dúhy. Hravou formou ich takto môžeme zapojiť aj do procesu samotného nákupu tým, že im povieme, že môžu vybrať ovocie či zeleninu 4 rôznych farieb.
- Buďme si vedomí, že deti zrkadlia naše správanie – ak nás dieťa vidí ako vynechávame raňajky či obed, alebo sa na našom tanieri nenachádza zelenina alebo ovocie, bude veľká šanca, že sa budú správať úplne rovnako.
- Dôležité je dávať si pozor aj na slová, akými sa vyjadrujeme vo vzťahu k našej váhe či vzhľadu. Deti sa časom môžu začať správať úplne rovnako a keďže nezdravý „body image“ je veľmi úzko spojený s poruchami príjmu potravy, je dôležité si uvedomiť ako takéto formy správania môžu negatívne ovplyvniť stravovacie návyky dieťaťa v budúcnosti.
- Deti sú veľmi citlivé na vnemy okolia a preto je tiež dôležité vytvoriť pre nich počas jedenia neutrálne prostredie – to znamená minimalizovať často stresujúce konverzácie o robote či škole, tiež je vhodné odložiť telefóny a užiť si tak čas ako rodina.
Zdroje:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15170463
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4117136
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23063606
https://psycnet.apa.org/record/2015-45486-001
bolesti choroby chudnutie chyby cukor deti detská strava dieťa diéty dojčenie dôchodok glukóza imunita jedenie jedlo lekár livestyle matka menštruácia mýty pacient potraviny prevencia proteín riziká sacharidy starnutie staroba strava strava dieťa strava v tehotenstve stredomorská suplementácia sviatky tehotenstvo tuky vitamíny výživa výživové doplnky zdravie zdravá strava zdravé potraviny zvyk živiny životný štýl