Nutričné vedy sú rovnako, ako ktorýkoľvek iný vedný odbor, dynamickou oblasťou so stále novými otázkami, výzvami a odpoveďami. Teda nemôžeme ich vnímať ako niečo statické a konzervatívne. Možno Vás mätie, že mnohé informácie, ktoré sme chápali ako definitívne, sa otriasajú v základoch. Možno Vás prekvapuje, prečo doteraz nemáme definované všetky veľké a konečné pravdy o výžive človeka. A asi vás rozčuľuje, že si niektoré informácie dokonca protirečia! Nuž áno priznávame, aj vedci sa môžu „mýliť“. Dôležité však je sledovať vždy poctivé zdroje. Aké nové témy sú teraz na pretrase?

Inzulín, obezita a pochybné spojenia

Low-carb diéta, resp. štýl stravovania, je v súčasnosti stále veľmi populárna. Ako spôsob kontroly glykémie, alebo snaha o elimináciu junk-food zo stravy nespochybniteľne vhodné. Kontroverzné však je, či reálne vedie k väčšiemu úbytku váhy redukcia sacharidov v porovnaní s redukciou tukov zo stravy pri zachovaní rovnakého kalorického príjmu.

Až do roku 2015 nebola low-carb hypotéza testovaná v žiadnej randomizovanej štúdii. Až následne vedecký tím Kevina Halla uverejnil výsledky štúdie, v ktorej porovnávali dve skupiny obéznych osôb. Obe skupiny mali rovnaký energetický príjem, ale v jednej bol príjem sacharidov 350g a v druhej len 140g. Rozdiel v úbytku váhy a tuku bol medzi skupinami po ukončení štúdie minimálny.

Obhajcovia low-carb diét argumentujú, že štúdia trvala krátko, a mala len nízky počet testovaných osôb. V každom prípade, ukázalo sa, že inzulín nezohráva primárnu úlohu v znižovaní váhy. Pri nízkosacharidovej strave totiž aj hladina inzulínu klesla, avšak k výraznejšej ďalšej redukcii tuku nedošlo v porovnaní s druhou skupinou na vysokosacharidovaj strave. Výrazný benefit nízkosachardiovej stravy na redukciu hmotnosti teda nebol potvrdený a čakáme na ďalšie klinické experimenty.

Tajomný mikrobióm

Už aj bežný laik pochytil, že osídleniu našich čriev treba venovať pozornosť, a že táto naša trubica nie je len prechodné skladisko spracovanej potravy. V posledných niekoľkých desaťročiach sme si uvedomili, že úloha čreva nie je obmedzená len na mechanické trávenie a vstrebávanie živín. Ukázalo sa, že baktérie v čreve (ktorých počet je mimochodom rádovo vyšší ako počet všetkých buniek nášho tela) komunikujú s našim mozgom prostredníctvom nervových, imunitných a endokrinných systémov. Stále viac dôkazov ukazuje, že zdravý mikrobióm prispieva k duševnej pohode, prevencii chronických ochorení a štíhlosti.

Udržať si zdravý črevný mikrobióm ale nie je také jednoduché. Sleduje sa vplyv probiotík, prebiotík, ale napríklad aj aminokyseliny glutamínu. V každom prípade platí, že naše baktérie žijú z toho, čo vojde našimi ústami – a o tom rozhodujeme sami. Ukazuje sa, že najlepšou voľbou je strava bohatá na nespracované základné potraviny a jedlá z nich. Podrobnosti ukáže čas.

Nenápadné bobule

Pamätáte sa ešte na to tornádo s názvom Acai? Aj vy ste uverili sile ich antioxidačných schopností a celé leto lízali v zásade len Acai nanuky? Nuž úprimne – rozhodne by ste pre svoje zdravie urobili lepšie, ak by ste si dali každý deň za hrsť čučoriedok.

O bobulovom ovocí sa množia pozitívne správy z laboratórií. Pôsobia pozitívne v rámci primárnej aj sekundárnej prevencie, podporujú zdravú hladinu glykémie a kardiovaskulárne zdravie. Znižujú nepriaznivý efekt oxidačného stresu (ktorý vzniká napríklad aj pri cvičení). Účinnou zložkou bobúľ sú najmä pigmenty antokyány (vo forme glykozidov). Nebudeme popisovať množstvo konkrétnych už odhalených mechanizmov, ale jeden účinok za všetky -antokyány môžu chrániť neuróny pred poškodením toxínmi ako aj aktivovať synaptickú signalizáciu. Takže aj keď ste „cukrfree“, na bobule prosím nezanevrite.

Ak by ste radi mali vždy relevantné informácie z oblasti výživy, zbavené mýtov, marketingových poloprávd a momentálnych módnych trendov, prihláste sa k odberu našich noviniek.

Autor článku

Odborný garant kurzov a vedúci lektor Winštitútu

RNDr. Barbara Sviežená, PhD.

Barbara je spoluzakladateľkou Inštitútu a spoluautorkou komplexného kurzu výživy na báze akreditovaného kurzu v ČR. Je autorkou kurzu Výživy detí a žien počas tehotenstva a dojčenia a spolupodieľa sa na odbornom smerovaní a filozofii Winštitútu.

Tagy:

Prihláste sa na naše kurzy

Zabezpečujeme odborné portfólio, orientáciu v oblasti poradenstva, kvalitné informácie podávané vynikajúcimi lektormi a možnosť ďalšieho vzdelávania aj počas ich praxe.

Viac o WinštitúteZoznam aktuálnych termínov

Welko Team Slovakia s.r.o.
Kladnianska 46, 821 05 Bratislava
IČ 50308769
DIČ 2120267116
IČ DPH SK2120267116
info@winstitut.sk

IBAN: SK56 1100 0000 0029 4102 3297