Etiketa – malá, často prehliadaná časť obalu – môže byť zdrojom mnohých dôležitých informácií o potravinách, ktoré denno-denne kupujeme a konzumujeme. Mnohí z nás si neuvedomujú, aké hodnotné informácie dokážeme z etikety vyčítať. Nejde len o množstvo cukru a energie, ktoré sledujú ľudia pri rôznych diétach. Etiketa nám hovorí:

z akých surovín sa potravina skladá

aké množstvo jednotlivých zložiek obsahuje

koľko rôznych prídavných látok (aditív) obsahuje

Medzi základné údaje na etikete patrí energetická hodnota, množstvo tukov, cukrov, bielkovín a soli, ktoré sú zhrnuté v prehľadnej tabuľke. Na prvý pohľad málo informácii. Ale ak sa na ne pozrieme poriadne, zistíme, že týchto pár hodnôt nám postačuje na vyselektovanie zdravej alternatívy danej potraviny. Samozrejme aj množstvo aditív, teda “éčok”, zohráva pri výbere významnú úlohu. Ak sa držíme zásady nákupu potravín s minimálnym množstvom aditív, potom môžeme sledovanie množstva týchto látok na začiatok obmedziť.

Na základe čoho teda vieme vyčítať z etikety či ide o zdravú potravinu?

Z

Zdravá potravina nie je preplnená množstvom cukru, soli a neobsahuje stužené, teda zdraviu škodlivé tuky. Odporúčaná denná dávka cukru je podľa WHO 25 – 37,5 g. Pre porovnanie už jedna horalka má 16,5 g cukru.

Z

Množstvo základnej suroviny nám prezradí, či ide o kvalitnú potravinu alebo o jej napodobeninu. Jednotlivé zložky potraviny sú radené zostupne – čo znamená, že zložka, ktorá sa v potravine nachádza v najväčšom množstve je uvedená na prvom mieste a zložka s najnižším obsahom v potravine na poslednom. Dobrým príkladom sú mäsové výrobky alebo výrobky z celozrnnej múky.

Z

V neposlednom rade nám môže pomôcť aj množstvo vlákniny, ktorú potravina obsahuje. Tvrdenie, že potravina je zdrojom vlákniny sa môže uvádzať len vtedy, ak výrobok obsahuje aspoň 3 g vlákniny na 100 g. Práve obsah vlákniny by sme mali sledovať, ak si chceme dlhodobo zachovať zdravie črevného traktu.

Aj napriek tomu, že etiketa je na prvý pohľad malá a neprehľadná je jediným zdrojom informácií o tom, čo vlastne kupujeme a jeme. Nenechajme sa odradiť a začnime pristupovať zodpovedne k svojmu zdraviu a k zdraviu našich detí.

9

Nakupujme kvalitné potraviny s vysokým obsahom vlákniny, zdravých tukov a plnohodnotných bielkovín.

9

Vyhýbajme sa potravinám s vysokým obsahom soli, cukru, stužených tukov a v neposlednom rade potravinám s veľkým množstvom éčok.

Viac o tom, ako si vybrať z viacerých výrobkov ten nejlepší, čo by ste si mali všímať na etikete produktu, a pred ktorými „éčkami“ by ste sa mali mať na pozore, sa dozviete na workshope Ako čítať etikety. Doneste si akýkoľvek balený výrobok, a my vás naučíme prečítať ho!

Autor článku

Farmaceut a výživový poradca, spolupracovník viacerých projektov v oblasti dietológie

Mgr. Michal Drdúl

Farmaceut a výživový poradca, spolupracovník viacerých projektov v oblasti dietológie. Je zakladateľom Inštitútu Salutem, v ktorom sa špecializuje na odborné poradenstvo pri vybraných diagnózach.

Tagy:

2-hodinový workshop
Ako čítať etikety

Neviete si vybrať z viacerých výrobkov ten nejlepší? Neviete, čo by ste si mali všímať na etikete produktu? Neviete, pred kterými „éčkami“ by ste sa mali mať na pozore? Doneste si akýkoľvek balený výrobok, a my vás naučíme prečítať ho!

3-víkendový kurz
Základy výživy

Kurz Základy výživy je komplexným vzdelávacím kurzom určeným pre všetkých, ktorí chcú vedieť o výžive a svojom tele viac, ale nemajú záujem o profesionálnu dráhu výživového poradcu. Ideálne pre všetkých, ktorí by si radi urobili jasno vo faktoch a mýtoch o výžive.

Prihláste sa na naše kurzy

Zabezpečujeme odborné portfólio, orientáciu v oblasti poradenstva, kvalitné informácie podávané vynikajúcimi lektormi a možnosť ďalšieho vzdelávania aj počas ich praxe.

Viac o WinštitúteZoznam aktuálnych termínov

Welko Team Slovakia s.r.o.
Kladnianska 46, 821 05 Bratislava
IČ 50308769
DIČ 2120267116
IČ DPH SK2120267116
info@winstitut.sk

IBAN: SK56 1100 0000 0029 4102 3297